THE END - Reisverslag uit Heusden, Nederland van Laura Groot - WaarBenJij.nu THE END - Reisverslag uit Heusden, Nederland van Laura Groot - WaarBenJij.nu

THE END

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 November 2014 | Nederland, Heusden

Hallo allemaal!

Daar zit ik dan weer: aan de keukentafel met de laptop voor mijn neus in dit koude kikkerlandje. Ik ben weer terug in Nederland..
Fijn om weer thuis te zijn en familie weer te zien, maar als het kon, ging ik volgende week weer terug;) Vooral de kindjes bij Fikelela ga ik enorm missen.

Om het avontuur nog goed af te sluiten, zal ik nog even vertellen over mijn laatste dagen in Zuid- Afrika!
Zoals gezegd zijn we donderdagochtend vroeg opgestaan(5 uur!) om naar het Addo National Park te rijden voor een 2 uur durende safari. Dit was een safari in een open dak jeep. De gids reed natuurlijk en hij wist ook ongeveer waar we het beste konden rijden om dieren te zien, maar hij kon ons niks garanderen. De rit was koud omdat het zo vroeg was, maar we hebben wel een aantal dieren kunnen spotten! Zo hebben we kudu gezien, hartenbeest, zebra's, herten, olifanten, verschillende vogels, zwijntjes en een jakhals. De olifanten stonden dichtbij! Bijzonder om te zien, want ik vind die beesten echt prachtig. Er waren zelfs een paar jonkies bij.
Na deze rit hebben we ontbeten en zijn we daarna weer zelf met ons reisbusje het park in gegaan. Onze gids doet dit natuurlijk een keer in de twee weken ofzo, dus hij wist precies welke route hij kon rijden. We zijn bijna het hele park door gereden en hebben dan ook nog meer olifanten, zebra's, kudu's, hartenbeesten, schildpadden, zwijntjes, vogels en zelfs buffels en leeuwen gezien! Dit was heel bijzonder, want er zitten maar 6 leeuwen in het park en de kans dat je ze ziet is heel klein. Tof!
De rit duurde ongeveer 4/5 uur en daarna zijn we naar Jeffreys bay gereden, waar we zouden overnachten. Een jongen uit de groep had de tour maar voor 5 dagen geboekt en we hebben hem dus eerst bij een backpackers hostel afgezet.
Eenmaal bij onze accommodatie hebben we onze spullen gedumpt en zijn we een wandeling gaan maken op het strand. Het was nog zonnig en er lagen veel mooie schelpen.
's Avonds kregen we heerlijk lasagne als maaltijd en hebben we de rest van de avond besteed in de bar.

Vrijdag hadden we veel op het programma staan. We konden gelukkig wel uitslapen, want we hoefden om 10 uur pas uit te checken. Na een goed ontbijt zijn we naar het Tsitsikamma National Park gereden om te gaan ziplinen! Normaal had ik dit wel spannend gevonden, maar na het skydiven en die bungee jump was dit natuurlijk niks meer haha. De langste zipline was 220 meter en de kortste 41 meter, maar die ging ook best snel. Ik heb heel erg genoten.
Hierna reden we naar de officiële ingang van het park om een hike te maken naar de suspension bridge. Dit was een hele toeristische, maar mooie route langs de kust en rand van het park. Het uitzicht was geweldig! Blauwe lucht, blauwe zee met klotsende golven en heel veel groen.
Tot slot gingen we die dag naar een Elephant Sanctuary. Hier kregen we een rondleiding door de hokken van de olifanten, informatie over de olifanten zelf en hun gewoonten en we mochten een wandeling maken met ze en ze aanraken. Dit was heel bijzonder, want dan moet je dus voor de olifant gaan lopen en je hand een beetje buigen. De olifant legt dan zijn slurf op je hand en jij moet de slurf dan vasthouden(oftewel: in zijn neusgat met veel snot). Hierdoor werd er meteen een band geschept, haha, en dan liep dit reusachtige beest met je mee. Ook mocht je later achter zijn oor voelen, in zijn mond kijken, zijn knien voelen, zijn huid voelen, zijn staart voelen en onder zijn voet voelen. Super!
Terug van de wandeling mochten we ze nog eten geven, en honger dat ze hadden;)! Ze staken continu hun slurf weer uit en graaien het uit je hand, heel leuk.
De dag werd afgesloten met een mooi uitzicht bij de Knysna heads en we reden door naar Sedgefield, waar we weer in het Cape to Addo huis zouden overnachten. We zijn na het lekkere diner nog op stap gegaan in een plaatselijke bar. Echt gezellig!

Zaterdag: de laatste dag van de tour. Dit was een relaxte dag. 's Ochtends zijn we naar een lokale community markt gegaan, waar ze arts en crafts hadden, maar ook heerlijk eten. Hier hebben we ontbeten en even rondgelopen. Het regende helaas en het waaide hard. Om alvast te wennen aan Nederland denk ik;)
Na de markt zijn we doorgereden naar een Aloe vera fabriek. Hier kregen we een beetje info over de plant en de producten die ze ervan maken en daarna konden we rondlopen in de winkel. Lekkere cremes voor thuis meegenomen!
Toen zat het avontuur er eigenlijk alweer op en hebben we de meiden afgezet bij familie(aangezien eentje van origine afrikaanse was) en gingen we terug op weg naar Kaapstad. Hier ben ik afgezet bij het hostel dat ik had geboekt.

De laatste 24 uur in Kaapstad gingen toen in.. Mijn kamer was prima en toen in mijn spullen kwijt was, heb ik een pastasalade gehaald in de supermarkt en heb ik die op mijn gemak opgegeten bij Waterfront, terwijl ik genoot van de zonsondergang:) Daarna naar de bios geweest en terug in het hostel mijn koffers ingepakt.
Zondag was ik heel vroeg wakker, terwijl ik pas om 10 uur hoefde uit te checken, maar ik ben maar opgestaan om te douchen en ontbijten. Daarna uitgecheckt en een wandeling gemaakt door de stad, uitkomend bij Castle of Good Hope. Daar 1,5 uur rondgekeken en terug gegaan naar het hostel voor lunch. Het hostel was heel knus en je kon lekker buiten een broodje eten. Al lezend heb ik dit dus gedaan.
Na een tijdje verveelde ik me en ben ik weer gaan lopen door Longstreet en naar de Company's Gardens, waar ik verder ben gaan lezen. Toen was het weer tijd om terug te gaan naar het hostel. Lekker pizza gegeten daar en toen moest ik klaarstaan om opgehaald te worden om naar het vliegveld te gaan. Helaas was dit niet goed geregeld en moest er snel nog een taxi komen. Na een dag wachten, moest ik dus toch nog een beetje haasten. Zul je altijd zien;)

De vluchten gingen verder prima en ik heb zelfs nog wat kunnen slapen. 's Ochtends om 9.50 uur landde ik in Rotterdam en na de bagage pick-up stond mama me op te wachten. Zoals ik al zei, was het fijn om haar, papa, Daan en natuurlijk de rest van de familie weer te zien, maar ik zal voor altijd een beetje verliefd zijn op Zuid- Afrika en er zeker nog een keer terug gaan!
Het was een ervaring om nooit te vergeten en ik zal er dan ook met plezier aan terug denken:)

• 18 November 2014 - 18:45

Petra:

Als je teruggaat (maakt niet uit wanneer) geef me dan een seintje en een plekje in je koffer.
    Voor nu: lekker aclimatiseren !