Eerste twee dagen project! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu Eerste twee dagen project! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

Eerste twee dagen project!

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hi again!
De eerste twee dagen project zitten er alweer op. Wat ben ik aan het genieten. Ik weet nu al dat ik hier moeilijk afscheid ga nemen.
Het is hier deze week nog vakantie dus de dagen zien er iets anders uit dan normaal, vooral omdat er volgende week meer kinderen zullen zijn. Ook ga ik deze week maar na twee projecten, terwijl er vanaf volgende week afwisseling zal zijn omdat er een project bijkomt.
Gisteren en vandaag ben ik 's ochtends naar Fikelela geweest, een opvanghuis voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen omdat hun ouders geen geld/mogelijkheden/tijd hebben om voor ze te zorgen. Veel van hen zijn ook ziek. Als we rond 9 uur aankomen, zitten de oudere kinderen al fruit te eten(niet zoals wij natuurlijk, gewoon een halve sinaasappel in de hand geduwd en ze happen en likken het uit tot op de schil!). Wij beginnen dan met het voeden van de kleintjes(en ook niks luxe potjes wortel-kippastei ofzo, maar verse geprakte banaan met appelmoes, echte vitaminen).
Na het ontbijt gaan de ouderen(3 tot ong 6) naar pre-school en focussen wij ons de rest van de ochtend op de babies van 0-3. Wat een schatjes zeg! Als ik het mocht en kon, zou ik ze allemaal meenemen haha. De activiteiten zijn elke dag verschillend maar zijn allemaal gericht op hetzelfde: bevorderen van ontwikkeling op speelse wijze. Denk aan ballonnen, lego, stoepkrijt, op kleur sorteren, zingen etc.
Rond 12.00 vertrekken we weer naar het vrijwilligershuis voor de lunch(alles gemaakt door eigen kok Shaky, weet het, luxe!). Zijn vrouw doet trouwens de was en maakt schoon, ook zo'n lief stel!
Om 2 uur gaan we weer naar Khayelitsha, de tweede grootste sloppenwijk in Zuid-afrika en grootste in Kaapstad(meer dan 2 miljoen mensen wonen er!!), voor het middagproject. Dit is bij GAPA, Grandmothers Against Aids and Poverty. Dit is een na-schoolse opvang die gerund wordt door 'Grannies' en is bedoeld om de kinderen na school van de straat te houden en ze een veilige omgeving te bieden om te spelen. Hier helpen wij dus vooral met spelen en zorgen de Grandmothers voor eten etc.
De kinderen zijn opgesplitst in jonger en ouder en we doen elke dag iets anders. Gister maakten de ouderen als verrassing een poster voor de grannies, aangezien het nationale ouderen maand is, en deden de jongeren een hindernisbaan buiten. Ik hielp de ouderen, denk 8-12, met knutselen, wat heerlijk was om te zien. In Nederland vragen kinderen om een Nintendo DS, terwijl hier de stiften gewoon uit mijn handen werden gerukt omdat ze wilden tekenen. Ze waren ook meteen enthousiast met knuffelen en je naam vragen, heel leuk!
Vandaag gingen de jongeren, ongeveer 5-7, vouwen en tekenen en daarna dansen. Daar heb ik me weer mee bezighouden, een groot succes, alleen moeilijk omdat de jongeren amper engels spreken en ik geen xhosa spreek. De ouderen gingen vandaag volleyballen en voetballen, tothet begon te regenen.
De projecten bevallen dus erg goed en de kindjes zijn allemaal blij, enthousiast, leergierig, behulpzaam en lief. Natuurlijk zijn de 'Dutchies', de enige vier nederlandse in het huis, gisteravond nog een drankje gaan doen op Long street. Erg leuk cafeetje, chille sfeer, lekkere hapjes, lekkere wijn!
Vanavond ben ik ook nog met twee andere meiden naar een sushibar geweest hier om de hoek in Obs(Observatory, wijk waar ik woon). Yummieee.

Nou, jullie zijn weer op de hoogte! Bij Fikelela mogen trouwens geen foto's gemaakt worden en van GAPA heb ik er nog maar weinig dus ik kijk nog of/wanneer ik die zal plaatsen.
Welterusten! Liefs

  • 09 Oktober 2014 - 09:09

    Mama:

    Leuk verslag! Ik heb het gevoel dat ik er een beetje bij ben! Dikke X

  • 09 Oktober 2014 - 19:08

    Sam:

    Hoi lau wat super leuk als ik jou was zou ik ze ook allemaal mee nemen maar dat kan helaas niet maar ook leuk dat je vriendinnen hebt en zo nog heel veel plezier en suc6
    Dikke kus sam

  • 09 Oktober 2014 - 20:16

    Cindy:

    Ontzettend dankbaar werk dus! Kuzzzz

  • 09 Oktober 2014 - 23:00

    Sanne:

    Wauw...wat een belevenis! Je moeder stuurde 2 fotos door, wat een geluk straalt dat uit zeg! Geniet ervan Lau, elke dag dat je daar bent!!! xxxxxxxxxx

  • 10 Oktober 2014 - 14:36

    Petra:

    Hey Laura!
    Meid, wat schrijf je leuk, en wat zou ik het graag willen zien!
    Lijkt me heel leuk en ZO dankbaar werk!
    En ik weet zeker dat je er geknipt voor bent.
    Geniet er van en ik blijf je volgen.
    (Natas, ik wil die foto's ook wel zien)

    Lau, heel veel plezier en een DIKKE kus.
    X petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika

Kaapstad en Tuinroute

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

THE END

12 November 2014

Waaaaah

11 November 2014

maandag en dinsdag- tour

09 November 2014

veel te vertellen

05 November 2014

einde projecten is in zicht
Laura

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 10458

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 17 November 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: