Kort verslag dinsdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu Kort verslag dinsdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

Kort verslag dinsdag

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Aangezien de vorige upload niet helemaal was gelukt, moest ik een deel opnieuw schrijven. Dus ik houd het nu iets korter, maar ik wil wel wat vertellen want het was een toffe dag.

Ongeziwe stond vandaag weer zelf een paar seconden!! Blijft leuk om te zien. Ook Melani, een jongere baby, gaat vooruit. Hij zit normaal heel erg naar voren geleund en dan met zijn nek naar achteren. Oftewel, een hele slechte zithouding, maar als je hem nu op de bank zet, kan hij steeds beter naar achter leunen. Je merkt nogsteeds dat hij gewend is naar voren te zakken, maar beetje bij beetje komt hij er wel.
Verder is er een meisje, ook nog een jongere, die heel ziek is en erg last heeft van haar longen. Ze loopt ook redelijk achter qua ontwikkeling, maar vandaag zat ze zonder vastgehouden te worden op een klein stoeltje. Een mama zei: 'I can't believe my eyes! She is sitting on a chair!' Heel mooi:) De rest van de activiteiten gingen goed ook al waren ze weer een beetje in een warrige mood. We hebben alles buiten gedaan, want het was heel warm vandaag. Lekker met water gespeeld, wat ze altijd geweldig vinden.

In de middag bij GAPA hebben we mandala's gemaakt met de jongeren. Ze waren zo geconcentreerd! En de resultaten waren boven verwachting mooi. Natuurlijk waren sommigen eerder klaar dan anderen en bedachten een paar meiden dat het leuk was om hun lippen te kleuren met stift. Haha, binnen no time liepen er genoeg meiden rond met donkerpaarse en zwarte lippen.
Bij GAPA was er ook iets dat me zal bijblijven wat minder leuk is. Ik las de krant even, die ik zag liggen toen ik water dronk, en ik las een stukje over een baby die in een township naast de stoep in het zand was achtergelaten met de placenta er nog aan. Ze was bedekt met een dekentje. Verschrikkelijk. In Nederland zijn er vast ook mensen die hun baby moeten/willen afstaan, maar ik hoop toch echt dat dat niet op deze manier gebeurd. In het artikel werd ook geschreven dat laatst ook een jongetje van 2 tussen struiken was achtergelaten met een koffer met zijn kleren erin. Een vrouw heeft hem gevonden en naar een opvang gebracht. Akelig om te lezen, gelukkig vonden de mensen in de township het ook belachelijk en ze vonden dat moeders die hun kind niet konden houden, moesten zorgen dat het in een opvang kwam of geadopteerd kon worden, omdat er genoeg mensen zijn die geen kinderen kunnen krijgen. Duidelijke, opvallende mening viel me op.

Om de blog met iets leuks af te sluiten: ik heb weer een heerlijk rondje hardgelopen in de zon voor het eten. Blijft lekker. Goed gegeten daarna en rest van de avond lui zijn haha:) Doeeeei x

  • 28 Oktober 2014 - 19:24

    Mama:

    Hoi Lau! Hier in NL is deze week iets soortgelijks gebeurt met een vondelingetje. Het baby'tje was via een klep in een ondergrondse vuilcontainer gegooid. Iemand die later z'n vuilniszak weg wilde gooien hoorde gehuil en heeft de politie gebeld. Zo zie je maar weer, wanhopige mensen heb je overal, zelfs in landen zoals Nederland waar eigenlijk alle hulp voorradig is! Het gaat naar mijn weten trouwens goed met de baby. Veel liefs van ons Xxx

  • 28 Oktober 2014 - 20:13

    Laura De Groot:

    Ah gatsie, akelig verhaal! Hier heeft het babytje het volgens mij niet overleefd, maar dat weet ik niet zeker.
    Ik was er ook een beetje door geraakt, omdat ik bij Fikelela werk met kindjes die ook niet thuis kunnen wonen en toen moest ik daar aan denken. Het komt nog iets dichter bij dan in Nederland. Ben ook al echt gehecht geraakt aan ze, dus dat wordt moeilijk over twee weken;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika

Kaapstad en Tuinroute

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

THE END

12 November 2014

Waaaaah

11 November 2014

maandag en dinsdag- tour

09 November 2014

veel te vertellen

05 November 2014

einde projecten is in zicht
Laura

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 10463

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 17 November 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: