Donderdag en vrijdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu Donderdag en vrijdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

Donderdag en vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Molweni!

Ik ga proberen dit verslag iets korter te houden, want jaaa, MORGEN 3- PEAK CHALLENGE. We gaan hiken voor het goede doel: GAPA. En niet zomaar hiken, TABLE MOUNTAIN IT IS(en lion's head en Devil's peak! Vandaar 3-peak).

Gisteren was weer een succesvolle dag. Het hoogtepunt bij Fikelela was spelen met 'oobleck'. Ik weet niet of er in het nederlands een naam voor is, maar het is een mengsel gemaakt van maizena en water. Dit deden we in een bakje voor elk kind en het is in principe vloeibaar, maar als je het aanraakt wordt het hard/korrelig en daarna kan het weer vloeibaar worden en van je hand af druipen. De kids vonden het net zo fascinerend als ik! Geweldig om te zien hoe ze hier van genieten en het is goed voor het ontdekken van substansies.
Met de lunch zijn we niet thuis geweest, omdat we om 14.00 uur een meeting hadden met de grannies van GAPA. Wat een geweldige vrouwen! Van 1 weet ik nu dat ze al 13 jaar aids heeft en borstkanker heeft gehad. Daar heeft ze ook een zware behandeling voor gehad, maar 2 dagen later stond ze al weer bij GAPA om te helpen. Echt zo hartverwarmend die mensen.
De middag met de kinderen was natuurlijk ook super. Er werd cricket gespeeld, scrabble gedaan en gedanst. Ongelooflijk, 90% van die kids heeft echt megaritmegevoel. Een meisje van een jaar of 7 liet me zien hoe goed ze kon shaken. Nou, dat doe ik haar zeker niet na!
Florence en ik hebben ook een meisje leren vlechten. Ze leerde het zo snel! Sowieso vinden ze het geweldig om aan ons dunne, lange, niet-kroeshaar te zitten.
Wat trouwens ook leuk is om te vertellen: zodra we Khayelitsha in rijden, komen we met ons busje langs braaiplaatsen, heel tof om te zien! Braaien is een soort overtreffende trap van bbqen. En alle soorten vlees kunnen op de braai. Wat we ook hebben gezien in de township is bet braaien van geitenkoppen. De koppen liggen gewoon op straat met bloed en alles er nog aan. Ze gaan op de braai tot ze zwart zijn, de huid wordt eraf geschraapt en dan kan je het eten. Blijkbaar is het prima vlees haha.
Later op de avond zijn Florence, Hilde en ik nog naar een cafe hier in Obs gegaan. Erg erg gezellig, maar apart, want er waren alleen maar nederlandse studenten. Die zijn hier veel voor stage.

Vandaag hadden we alleen ochtendproject, omdat we op vrijdagmiddag thuis blijven om nieuwe activiteiten voor de volgende week te bedenken en in te plannen. Ging heel goed!
'S ochtends bij Fikelela was het hectisch. De momma's hadden een meeting met de duitse stagairs dus alle kinderen, ook de ouderen, waren er. De ouderen renden rond en hingen op en aan je terwijl je een kleintje aan het voeden was. Tegen de tijd dat we in twee groepen konden splitsen, waren de kleintjes al zo moe van de drukte en indrukken dat ze heel snel moesten huilen. Ook wij waren dus helemaal gesloopt toen we eenmaal in de auto zaten haha.
De planning van volgende week is wel goed gelukt en ik ben benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan! Vanavond zijn we met de Dutchies naar Seapoint geweest, waar we een prachtige sunset hebben gezien en lekker hebben gegeten.

Morgen dus om 7 uur vertrekken naar de Tafelberg om de hele dag te hiken. Ik ben benieuwd! Nu ga ik dus lekker slapen!
Good night!

• 10 Oktober 2014 - 23:49

Petra:

Hoi Lau,
    Hoezo dit verslag wat korter houden!
    Niet echt gelukt,en maar goed ook,
    Veel te leuk om te lezen!
    Suc6 met t hiken!
    X petra

• 11 Oktober 2014 - 00:07

Mama:

Lekker slapen vannacht en morgen gezond weer op

• 11 Oktober 2014 - 12:56

Kitty :

Hoi Lau, wat super leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. We volgen je alle 4. Volgens mij heb je het prima naar je zin. Veel succes vandaag en vergeet vooral niet om te genieten. Xx

• 11 Oktober 2014 - 12:57

Maarten & Jaimy:

Lieve Laura,

Geweldig om jouw mooie en leuke verhalen te lezen. Net of we er zelf ook een beetje bij zijn!!!
    En inderdaad, hou je verslagen maar lekker lang, heerlijk om te lezen! In een paar dagen tijd al zoveel indrukken opgedaan zo te horen! En vandaag hiken, hoe vet en stoer is dat!!! Geniet er met volle teugen van, net zoals wij genieten van je mooie verslagen!!

Dikke kus!