einde projecten is in zicht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu einde projecten is in zicht - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

einde projecten is in zicht

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Molweni!

Er komt toch langzaam al een einde aan mijn projectdagen.. Vandaag voor het laatst naar Home from Home geweest, morgen voor het laatste naar GAPA en vrijdag voor het laatst naar Fikelela. Dat terzijde ben ik nog steeds erg aan het genieten, misschien nog wel meer omdat ik bij Fikelela en Home from Home wat meer verantwoordelijkheid heb gekregen, zoals ik al vertelde, en dat vind ik ook leuk. De dagen vliegen voorbij.

Gisteren regende het bijna de hele dag en hebben we voetbal omgewisseld met kleien. Zo vonden het geweldig en het is goed voor hun motoriek.
Vandaag was het prima weer en hebben we buiten kunnen spelen. Het zingen was super. Er waren 18 kinderen, oftewel allemaal, en ze zaten allemaal netjes op de matjes en klapten vrolijk mee. Ongeziwe ging zelfs zelf staan en klapte toen even!! Geweldig.
Het meisje dat in het ziekenhuis lag, is gelukkig ook weer terug voor als ik dat nog niet had verteld. Ze is zelfs beter dan ooit. Toen ik hier kwam een maand geleden toonde ze 0 emotie en nu heeft ze gehuild en gelachenm gelukkig meer gelachen en ze danst en klapt zelfs uit haarzelf mee met het zingen. Het klinkt cliche, maar daar kreeg ik echt kippenvel van:)
Na het zingen kregen ze allemaal een papiertje met kleine letters, cijfers en figuren en een vergrootglaasje. We hadden verwacht dat ze dit heel interessant zouden vinden, maar dat viel een beetje tegen.
Het kleuren daarna was een groter succes! We hebben ze bananen laten kleuren. Het ene kind 1 banaan, een ander 2, een ander 3. Daarna hingen we de vellen aan de muur en hebben we een bananenlied gezongen(ja, voor elk onderwerp/handeling is er een liedje haha) en ze moesten bij het goede getal gaan staan. Ging goed! Ze waren in een erg goede mood vandaag!

Bij GAPA gisteren hebben we naambadges gemaakt, want zaterdag gaan ze naar het stadium! Ze gaan ook naar het park om spelletjes en sporten te doen, geschmickt te worden en lekker rond te rennen. Heel leuk dat de donaties dit hebben kunnen waarmaken!!
Er was nog iets schattigs bij GAPA: vorige week vroeg een meisje hoe ik heet en ik zei 'Laura' en schreef mijn naam in het zand. Daarna vroeg ik haar hoe ze heette en ze vertelde het me. Ik liet het haar ook in het zand schijven, want ik wist niet wat ik hoorde. Na 5 keer schrijven, kon ik het onthouden en zo vroeg ze me gister dus of ik nog wist hoe ze heette. En ja, gelukkig wel haha. Ik schreef 'Kwakhanya' in het zand en zij daarna 'Laura'. Heel lief. Ze vroeg me aan het eind van de middag ook wanneer ik weer zou komen, morgen dus, maar dat wordt mijn laatste dag:( Zo kennen nog een paar kindjes mijn naam en die komen ook steeds naar me toe rennen als we aankomen. Raar voor hen om dan opeens niet meer te komen.

De laatste middag Home from Home vandaag was erg leuk! Er waren best veel kinderen en ik heb eerst lunch gemaakt, daarna gedanst en daarna als activiteit een spel gedaan met lijstjes(noem de 5 meest populaire kledingstukken, de 5 meest populaire sporten etc). Het leek op een spel dat ze weleens doen bij Ik hou van Holland;) (wat denk je dat de ondervraagden hebben geantwoord?) Tessa en ik hebben het spel geleid en ze waren zo druk en fanatiek weer, maar het ging heel goed!

De komende dagen voorspellen ze meer goed weer en ik heb nog leuke dingen op de planning staan op project en in mijn vrije tijd, komt dus helemaal goed! Ik blijf genieten:)
Groetjesss


  • 06 November 2014 - 10:10

    Petra:

    Goh Laura, je laatste dagen alweer.
    Zal moeilijk worden ,voor beide partijen ,om afscheid te nemen.
    Maar wat heb je goed werk verricht,
    Persoonlijk,met je handen en met je hart, daar kan geen geld tegenop.
    Fijn om te lezen dat het goed gaat met het meisje dat in het ziekenhuis lag.
    Wat zou het eigenlijk mooi zijn als je deze kinderen als ze volwassen zijn,
    Nog eens zou ontmoeten.
    Zou je gezichten herkennen?
    Zouden ze jou nog herinneren?
    Zou er veel veranderd zijn bij Fikelela enz?

    Men kan niet in de toekomst kijken.........
    Maar jij hebt wel bijgedragen aan een BETERE toekomst!

    X petra


  • 09 November 2014 - 14:54

    Annemiek:

    nou lau....je zult echt als een andere laura weer terug komen in dit kikkerlandje met al deze ervaringen in je pocket!! idd zal wel moeilijk worden om afscheid te nemen daar..ook vooral voor die kids die elke x andere mensen zien..lijkt me moeilijk voor ze te hechten...
    ga je nu dan nog een week reizen ah eind!??? have fun!!xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika

Kaapstad en Tuinroute

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

THE END

12 November 2014

Waaaaah

11 November 2014

maandag en dinsdag- tour

09 November 2014

veel te vertellen

05 November 2014

einde projecten is in zicht
Laura

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 10478

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 17 November 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: