F-woord en Global Handwashing Day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu F-woord en Global Handwashing Day - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

F-woord en Global Handwashing Day

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Tja, het onvermijdelijke is gebeurd.. Ik heb stiekem een favoriet kindje bij Fikelela. Iedere vrijwilliger heeft wel zo'n moment dat je verliefd wordt op een kindje, maar dat mag je natuurlijk niet laten merken want iedereen moet gelijk behandeld woren. Verliefd ben ik sowieso al op alle bengeltjes bij Fikelela, maar gister had ik een goede klik met Angela: een prachtig donkerbruin huidje, pikzwarte oogjes die je schijnheilig aankijken en een vrolijk pruilmondje dat heel ondeugend kan lachen. Ze huilt nogal eens als iets niet gaat zoals zij dat wil, maar gister kon ik dat goedmaken met oa een beachbal. Het ging van huilen naar glimlachen naar schaterlachen. Heerlijk!
Verder prima ochtend bij Fikelela: we zijn de hele ochtend buiten geweest om een hindernisbaan te doen(Angela weer genietend), met zand en water te spelen(helaas aten twee het natuurlijk op) en structure play as usual(kleuren/magneten).
Bij GAPA gingen we maskers maken. Wauw wat een drukte en enthousiasme weer. Heel leuk hoe creatief ze allemaal zijn, maar door de chaos wist ik niet goed wat ik moest doen. Ik ben op een stoel gaan zitten en als vanzelf kwamen er kinderen naar me toe om me lief te vragen of ik ze kon helpen. Ze waren helemaal blij toen ik gaten in de maskers knipte voor de ogen en ook touwtjes vastbinden was een succes, omdat ze daarna de mskers konden dragen. Ook toen was er weer een heel schattig ventje van een jaar of 6/7 die heel geduldig bleef wachten tot ik een touwtje en schaar had gevonden. Superlief!
'S avonds hadden we voor een groep van 10 gereserveerd bij het Africa cafe; op aanraden van andere vrijwilligers en de staff. Was heel gezellig! Je krijgt alles van het menu in kleinere porties, zodat je alles kan proeven. Het zijn gerechten van over heel het continent Afrika. Erg erg lekker! Daarnaast kwam er een vrouw aan tafel om ieders gezicht te versieren met verf en de bediening kwam op een gegeven moment met zijn allen zingen en klappen. Hele leuke ervaring!

Vandaag is het Global Handwashing Day!! We hebben op elk project geprobeerd iets hiervan te verwerken in de activiteiten. Bij Fikelela gingen we met verfstiften de handjes van de kinderen vies maken, om ze daarna hun handen te laten wassen. Water vinden ze sowieso al interessant, dus dat was een groot succes. Het eindigde natuurlijk wel in een natte boel, maar het weer was er prima voor!(25 gr en zon)
In de middag waren we weer bij Home from Home en weer was het chaotisch en geschreeuw. Omdat je de taal niet verstaat, komt het dan al snel agressief over, maar het is heel logisch dat die kids na school hun energie kwijt moeten. Daarnaast praten de mensen hier toch al best hard, wat je niet echt gewend bent(hoewel lompe Brabanders in de buurt komen haha). Eerst heb ik met Charlotte lunch gemaakt(stukken appel en sinaasappel, sandwich pindakaas en ranja). Een jongen gooide met een appelrest en werd er uit gestuurd door Carla. Een mama kwam meteen om te vertellen dat dat niet gepast was. Best indrukwekkend, maar zeker nodig.
Na lunch gingen ze in tweetallen een spel doen waarbij ze objecten moesten zoeken die op de lijst stonden(something rough, something that makes noises, something green etc) en namen opschrijven(7-letter name, someone who likes to dance etc).
Helaas begonnen twee jongens van ong 13 opeens serieus te vechten, terwijl alleen ik en Hilde erbij stonden. We schrokken dus best wel, want we hadden niet gezien wat er was gebeurd. We riepen meteen een mama erbij en zij ging het verder oplossen. Beetje jammer, maar verder was het een goede middag en nam iedereen het spel serieus. Leuk, want deze kinderen kunnen best goed Engels(itt kids@GAPA) en zo kan je ze goed helpen.
We hebben helaas bij Home from Home niks met handenwassen kunnen doen, maar bij GAPA hebben de anderen wel iets fantastisch gedaan. Ze pakten een fles en deden daar schoon water in. Daarna lieten ze alle kinderen hun handen wassen in een bak en zo konden ze zien hoe belangrijk het is om je handen te wassen (voor het eten).
Vanavond had Carla een event voor in het huis georganiseerd, bonding voor de vrijwilligers en sowieso much fun. We waren verdeeld in drie teams en deden ongeveer hetzelfde als bij Home from Home maar dan met foto's("Tea party"/proposal to a stranger/"Can't believe we all fit in this" etc). We hadden een uur de tijd en daarna hebben we gestemd op de leukste foto's. Ook al was ik van tevoren moe, het was heel grappig!

Nu lekker chillen en op tijd slapen. Good night guys!

  • 15 Oktober 2014 - 21:11

    Mama:

    Neem maar mee die Angela! Er is nog wel plaats in jouw twijfelaar hier,haha. Die foto van jouw beschilderde toet wil ik heel graag zien trouwens. Wat heb je zoal gegeten in dat restaurant? Dikke X

  • 15 Oktober 2014 - 21:52

    Petra:

    Hoe oud is Angela?
    Het zal moeilijk worden om straks weer afscheid te moeten nemen van
    "Je" kinderen.
    En lukt het helemaal niet dan neem ze (Angela) inderdaad maar mee naar huis. Haha.
    Bij jullie kan ze wonen begreep ik van je moeder en ik pas wel op, tijd zat haha.
    X Petra.

  • 16 Oktober 2014 - 08:12

    Laura De Groot:

    Haha zou het zo doen, maar helaas! Als het mogelijk was, had ik ze allemaal wel meegenomen. Angela is denk ik 2/2,5. Ze loopt al wel, maar praat nog niet.
    En mam, ik zal foto's sturen! Heb ook een foto van de menukaart, want ik wist dat die vraag ging komen;) We hebbem oa lamsvlees gegeten, vetkoek(gefrituurd brood, soort oliebol), prutje van rijst kikkererwten en tomatensaus, spinaziekoekjes en heerlijk pannenkoekbrood. Ook veel bio en bewuste ingredienten, erg lekker!

Tags: Handwashing

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika

Kaapstad en Tuinroute

Recente Reisverslagen:

18 November 2014

THE END

12 November 2014

Waaaaah

11 November 2014

maandag en dinsdag- tour

09 November 2014

veel te vertellen

05 November 2014

einde projecten is in zicht
Laura

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 10484

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 17 November 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: