Leerzame donderdag en funny vrijdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu Leerzame donderdag en funny vrijdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Laura Groot - WaarBenJij.nu

Leerzame donderdag en funny vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo hallo!

Goede, leerzame dag gehad gisteren! De ochtend bij Fikelela was niet heel bijzonder. We hebben met oobleck gespeeld, dit keer met kleine objecten erin, wat goed is voor hun motoriek. Ook stond tekenen, zingen en structure play weer op het programma. Apart was wel dat Ovayo met het ontbijt heel vrolijk was en later opeens in slaap viel in een stoel. Later bleek dat dat kwam door de (zware) medicijnen, best kwetsbaar om te zien. Heel schattig was ook dat Ovayo en Zenani, allebei rond de 3 jaar, als zusjes zijn geworden door het verblijf bij Fikelela. Ze waren hun ontbijt aan het delen. Heel lief, want ze hadden allebei een stuk brood met pindakaas(dat eten ze hier echt als gekken, ook bij Home from Home) in hun hand maar daar pakten ze telkens een stukje vanaf en gaven dat aan de ander.
Nog een leuk verhaal over die twee: Kate, de "directrice", dacht dat ze 's nachts gehuil hoorde in de meisjeskamer, dus ze ging kijken. Toen bleek echter dat het Ovayo en Zenani waren die een van onze liedjes aam het zingen waren en daarna in schaterlachen uitbarsten. Heel leuk om te merken dat na het project de activiteiten worden opgepikt.

Om 14.00 uur hadden we weer een meeting met de Grannies bij GAPA, wat nogal intens was deze keer. Het is Breastcancer Awareness month en we hadden als art en crafts activiteit bedacht om de oudere kinderen op roze ribbons(van de strikjes) berichtjes te laten schrijven aan personen of over ervaringen van borstkanker. Deze ribbons zouden dan weer bij elkaar geplakt worden als een grote ribbon. Daarvoor wilden we wel overleggen met de Grannies en vragen of zij dan vooraf over borstkanker wilden praten met de kids, om ze zo bewust te maken van het feit dat het iedereen kan overkomen en hoe ermee om te gaan.
Dit wilden ze zeker doen, want zodra we begonnen ove hoe belangrijk het is dat kinderen hier meer over weten, begon 1 Granny al te snikken(die het zelf heeft gehad) en daarna barstte Thandi(leidster van meeting en geweldigste Granny) ook in tranen uit. Ze vertelde over hoeveel pijn het doet als mensen van wie je houdt door deze ziekte worden getroffen(en hetzelfde geldt voor aids zei ze). Op den duur was de kamer gevuld met gesnik, want het was triest en mooi tegelijk. Deze vrouwen zijn normaal zo ongelooflijk sterk terwijl ze zoveel hebben meegemaakt en nu voelden ze zich op hun gemak en wilden ze dit met ons delen. Hele bijzondere ervaring! Zelfs Carla, staffmember die hier al maanden is, was erg geraakt.
Gelukkig was de rest van de middag vol happiness en enthousiasme en de ribbon(s) was heel mooi geworden!
'S avonds lekker gegeten in het huis en daarna een workshop over HIV en aids gehad. Heel interessant en leerzaam! Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat 6 miljoen mensen(!!) in Zuid-Afrika HIV positief zijn en hebben we besproken hoe de HIV onze projecten beïnvloed.
De dag afgesloten met pizza's bij Obz café en drankjes bij Forex, Obs.

Hm heel veel slaap hadden we niet gehad deze nacht, maar gek genoeg waren we alledri, Hilde, Florence en ik, de hele dag druk en hadden we de slappe lach. Thulani heeft voor ons en Charlotte(ook hetzelfde project) gerapt op weg naar Fikelela, heel tof. Charlotte is al wat ouder, maar niet minder gek. Wat hebben we gelachen. Heerlijke ochtend met de kids: gedanst, gezongen, gespeeld, gelachen. Ovayo en Zenani liepen weer halve ochtend hand in hand haha, cute.
'S middags activiteiten bedacht en planning gemaakt voor volgende week. Helaas gaan Charlotte, Hilde en Silvia weg zondagochtend, oftewel twee dutchies waarvan 1 roomie:( Sad, but true. Drie musketiers worden er twee.
Maandag komen er wel weer wat nieuwe mensen, dus daar horen jullie dan meer over!
Heerlijk weer was/is het weer vandaag en nu gaan we lekker braaien in de tuin!!
DOEG x

• 17 Oktober 2014 - 18:02

Mama:

Lieve Lau, ik vind het heel bijzonder dat je zulke heftige verhalen hoort en dat je deelt in het verdriet van de mensen waar je mee optrekt. Dit is waarom deze weken je laten groeien en waardoor je hopelijk straks thuis zult weten dat heel veel 'belangrijke' dingen eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Veel liefs van mama X

• 17 Oktober 2014 - 18:44

Petra:

Wijze woorden van je moeder.
    En ja, er is veel leed op de wereld.
    Wij Nederlanders zijn in een welvarend land geboren,
    En hebben het zo slecht nog niet.
    Ik hoop dat de 2 "zusjes" nog heel lang van elkaar kunnen genieten
    En dat hun een gezond gelukkig leven te wachten staat.

De glimlach van 'n kind doet je beseffen dat je leeft.......

X Petra

• 18 Oktober 2014 - 01:17

Sanne:

Mooi verhaal Lau!
    Geniet ervan xxxxxxxxxxxx

• 18 Oktober 2014 - 18:54

Cindy :

Ja een heel andere wereld daar..nou was weer leuk om je verhaal te lezen!
    Xx cindy

• 18 Oktober 2014 - 19:04

Annemiek:

Hey lau!!!
    Wat een leuke verhalen elke x!! Wat een super ervaring Tot nu toe! ! sta versteld hoeveel je elke x verteld. . werk je echt wel zo hard! ?? ;)) waar haal je de tijd vandaan! ?? Haha. . Geniet ze meis. . hopelijk leuke nieuwe peopletjes as maandag. . fijn weekend! !!
    lfs annemiek xx

• 18 Oktober 2014 - 19:17

Annemiek:

.. bedoelde dus. . Leuk je verhalen te lezen. . Niet de heftige verhalen zelf. . zijn erg ingrijpend maar super leerzaam! !! Succes! ! xx

• 19 Oktober 2014 - 20:58

Lenie:

mooie verhaaltjes over je belevingen!
    Geniet ervan x tante lenie